دکتر یونس رنجکش مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان؛گیلان و منطقه آزاد انزلی قلب ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است/ با تکمیل شبکه ریلی در واقع انقلابی در معادلات ترانزیتی بین المللی با تکیه بر ظرفیت های ایران به وجود می آید و قلب این شاهراه ارتباطی گیلان و منطقه آزاد انزلی است
جارستان؛به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، دکتر یونس رنجکش، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان در خصوص همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای،که بیست هفتم آبان ماه سال جاری در منطقه آزاد انزلی برگزار می
جارستان؛به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، دکتر یونس رنجکش، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان در خصوص همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای،که بیست هفتم آبان ماه سال جاری در منطقه آزاد انزلی برگزار می شود با بیان اینکه گیلان و منطقه آزاد انزلی قلب ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، اظهار داشت: باتوجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه حاشیه دریای کاسپین و همسایگی باکشورهای آن،این قرابت جغرافیایی موقعیت خاصی برای ایران ایجاد کرده که با توجه به تجربه ارتباطات تاریخی با ساکنین حاشیه دریای کاسپین از سده های گذشته که از طریق گیلان به عنوان مرکز تجارت با روسیه و سایر کشورهای منطقه یاد می شده، این مهم نشان دهنده موقعیت خاص این استان و بندر انزلی به عنوان راه ارتباطی به اروپا بوده است.
وی با اشاره به استراتژی روسیه در زمینه دسترسی به آبهای گرم از طریق ارتباط با ایران که در سخنان پطرکبیرمتبلور شده، اضافه کرد که در سالهای اخیر نیز باتوجه به تحریم های تحمیلی و شرایط سخت ارتباطات اقتصادی کشورمان که از سوی امریکا و متحدان وی اعمال شده، موقعیت استراتژیک حاشیه دریای کاسپین و روابط اقتصادی با این کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان،رویکرد افزایش بهره برداری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری و تجارت خارجی دو و چندجانبه در ارتباط با کشورهای منطقه را از برنامه های دولت عنوان کرد که دستاورد آن رامی توان در افزایش میزان مبادلات کشورمان با کشورهای روسیه،جمهوری آذربایجان،قزاقستان و ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه مشاهده کرد، و افزود: از جمله مهمترین ویژگی های متمایز ایران، جایگاه محوری آن در کریدور شمال-جنوب می باشد،که فرصت های مضاعفی به استان گیلان به عنوان دروازه ورود به کشورمان و به کشورهای منطقه، عطا نموده است.
وی مزیت و فرصت دیگر استان گیلان در ارتباط با کشورهای منطقه را همکاری بااتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد که امکان همکاری های اقتصادی در چارچوب معافیت های گمرکی بر توانمندی های مختلف همکاری های منطقه ای کشورمان افزوده، و تصریح کرد: در خصوص ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گیلان و منطقه آزاد انزلی با ظرفیت های متنوع خود،قلب ارتباط با کشورهای عضو است که براساس این فرصت ها و مزیت ها،تمامی کالاهای صادراتی سراسر کشور باید از مسیر استان عبور نماید.
رنجکش با بیان اینکه بعد از گذشت یکسال از اجرای توافقنامه گمرکی با اوراسیا، شاهد افزایش میزان و ارزش مبادلات فی مابین هستیم و این در حالی است که بالغ بر ۷۰ درصد از حجم دادوستد ایران با کشوهای عضو اتحادیه مزبور به روسیه منتهی شده،در نتیجه باتوجه به بازار خوب محصولات ایرانی در سطح منطقه، باید با استراتژی هماهنگ و راهبردی سهم بیشتری از بازار را به دست آوریم.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان با اشاره به اثرات منفی کرونا بر تجارت جهانی، تصریح کرد: این تهدید، می تواند برای ایران فرصت مغتنمی در ارتباط با بازارهای جدید منطقه ای فرآهم نماید، چراکه از منظر فاصله مکانی و کاهش هزینه ها محصولات ایرانی از مزیت نسبی بیشتری نسبت به دیگر کالاها برخوردار می باشند و این در حالی است که در استان گیلان علاوه بر توانمندی های مختلف اقتصادی،صنعتی،تولیدی و کشاورزی، وجود منطقه آزاد انزلی، بر جاذبه ها و توانمندی های این استان افزوده است.
وی سیاست های کلان دولت تدبیر و امید را مبتنی بر توسعه همکاری های منطقه ای و چندجانبه گرایی بیان کرد که در سطح منطقه منجر به فرصت جدید همکاری با چین شده، و گفت:استان گیلان دارای سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا است که از ظرفیت های باری و حمل و نقل خوبی برای همکاری برخوردار می باشند که مهمترین نمونه آن را می توان، کریدور چین-قزاقستان-ایران اشاره کرد که با محوریت منطقه آزاد انزلی در استان گیلان، به مسیر جدید تجاری کشورمان تبدیل شده است.
مدیرکل جذب وحمایت ازسرمایه گذاری استانداری گیلان، با اشاره به ظرفیت ها و موقعیت های هر یک از بنادر سه گانه فوق در حمل و نقل دریایی در دریای کاسپین تصریح کرد که بااتصال منطقه آزاد انزلی و بندر انزل به خط ریل سراسری و در ادامه بندر آستارا،حلقه های زیرساخت های ترانزیتی کشور در استان در بخش ریلی تکمیل شده و این در حالی است که با راه اندازی خط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا نه تنها امکان حمل و نقل ریلی و ترکیبی بنادر جنوبی کشورمان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان با بنادر ایران در دریای خزر و اجرایی شدن کریدور شمال جنوب پدید می آید بلکه زمینه عملیاتی شدن ترانزیت کالا به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و اوکراین از طریق خط ریل فرآهم می شود.
وی با بیان اینکه با تکمیل شبکه ریلی در واقع انقلابی در معادلات ترانزیتی بین المللی با تکیه بر ظرفیت های ایران به وجود می آید و قلب این شاهراه ارتباطی گیلان و منطقه آزاد انزلی است،افزود: به منظور هم افزایی و هماهنگی بیشتر میان دستگاه های متولی ارتباط با ارواسیا، در استانداری گیلان میز اوراسیا با حضور همه نهادهای مسئول استانی تشکیل شده و ظرف ماههای گذشته جلسات کاری و هماهنگیهای خوبی در خصوص بهره برداری حداکثری از ظرفیت ها و فرصت های همکاری با اتحادیه اقتصادی اراسیا برقرار شده که از آن میان می توان به تهیه لیست کالاهای تولیدی-صادراتی استان، جهت تأمین و صدور نیازمندی های بازارهای اوراسیا، اشاره کرد.
رنجکش مشکل اساسی دربحث صادرات به بازارهای منطقه ای را عدم شناخت دقیق نیازها و استانداردهای بازارهای هدف، لزوم تبدیل استراتژی تولیدی به صادرات محور، و تجهیز ناوگان حمل و نقل ترانزیتی به کامیون های یخچال دار اعلام کرد و افزود: رفع این مشکلات با همکاری نهادهای ذی ربط در اولویت کاری قرار دارد؛ چراکه به رغم مسیر امن و کوتاه ایران، هنوزموفق به جذب براساس توانمندی های ترانزیتی در مسیر عبوری از کشورمان در قالب کریدورهای بین المللی نشده ایم، موضوعی که درجلسات کاری میز اوراسیا در آن خصوص به توافقات اجرایی خوبی نائل آمده ایم.
وی با بیان اینکه با فعال شدن رایزنان بازرگانی سفارتخانه های ایران در کشورهای منطقه و تقویت معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه خلاء عدم آشنایی و حضور تخصصی و کارشناسانه وزارت امور خارجه برطرف شده، و امید می رود که در بهره برداری از منافع ناشی از همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار موفق تر از اکو عمل نماییم/
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان برگزاری همایش بین المللی اوراسیا از سوی منطقه آزاد انزلی باتوجه به جایگاه علمی انجمن ژئوپلتیک ایران و سایر موسسات دانشگاهی و پژوهشی کشورمان را فرصت مناسبی جهت بهره برداری از توانمندی های پژوهشی کشورمان در زمینه تعیین راهبردهای برنامه ریزی در این حوزه مهم منطقه گرایی ارزیابی کرد که چالش ها و تهدیدات و فرصت های پیش روی را در کوتاه ترین زمان با استفاده از تجربیات دیگر کشورها قابل احصاء می کند و گفت: پژوهشگران حاضر دراین همایش می توانند راهبردهای جدید را براساس تجربه های اجراشده از سوی دیگران استخراج نمایند، موضوعی که اثرات مثبت خود را درآینده روابط اقتصادی و تجاری ما با کشورهای اوراسیا به نمایش می گذارد و برای نیل به این هدف هماهنگی کامل میان همه دست اندرکاران دولتی و بخش خصوصی الزامی است.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰